5 gode råd til navngivning af din virksomhed

    Skrevet af Thor W. Larsen

Del!

Hvad skal man tænke over i forhold til firmanavn?

Det blev jeg spurgt om forleden af en en, der gerne vil starte op som personlig træner.

Først og fremmest er det vigtigt at man skelner mellem ens officielle firmanavn, som er registreret i CVR og hvad man kalder sin virksomhed.

De to ting behøver ikke være det samme.

Når vi snakker firmanavn er det oftest mest interessant at se på domænenavn og sociale medier.

Du er dit eget brand

Normalt råder vi personlige trænere til at holde det simpelt og bruge deres eget navn det hele.

I disse moderne tider er man sit eget “brand” og et generisk navn som komiformnu.dk siger intet om hvem du er.

Har man et navn, der er enten er meget almindeligt (fx. Anders Jensen) eller svært at stave til er det dog værd at overveje noget andet.

Trine Schierning har for eksempel valgt Fit by TS (fitbyts.dk) og Maja Husetic har valgt Fit med Maja (fitmedmaja.dk), hvilket kan være en rigtig fin løsning.

Det er nemlig en stor hjælp at det er kort, simpelt og nemt at huske.

Undgå at binde dig

Derudover kan det være en fordel, hvis man ikke binder sig fast på en bestemt træningsform.

Kalder man sin virksomhed for Kettlebell Klaus og kører med kettlebell-klaus.dk bliver man udfordret den dag man ikke længere synes kettlebells er det fedeste i verden.

Før man beslutter sig er det i hvert fald værd at overveje, om eventuelle SEO-fordele bliver opvejet af, at man har bundet sig til et bestemt navn og domæne fordi det er oppe i tiden.

Ender man med at nå til et punkt, hvor man gerne vil udvide sin forretning med andre trænere kan det sagtens lade sig gøre i eget navn.

Anna Bogdanova og Michelle Kristensen glimrende eksempler på det.

De har begge udbygget deres forretninger gevaldigt, men fastholdt deres egne navne og bygget videre på deres personlige brands.

Dit firmanavn er en lille brik

Selv om det kan virke som en stor beslutning, så er ens firmanavn en lille brik i et stort puslespil.

Ærlig talt er det nok ikke det, der afholder en fra at få succes.

Min første personlig træner-hjemmeside hed athleticperformance.dk og jeg synes selv det var mega fedt.

Men først og fremmest er det langt, det er engelsk, hvilket kan virke fremmedgørende på folk og der er få, der ved præcist hvad “athletic performance” dækker over udenfor USA.

Skulle jeg starte forfra ville jeg have brugt thorwlarsen.dk som jeg har i dag.

God råd til valg af firma-navn:

  1. Brug gerne dit eget navn
  2. Det skal være nemt at stave til
  3. Hold det kort og simpelt
  4. Tjek at .dk-domænenavnet er ledigt
  5. Tjek om facebook og instagram er ledigt

Når du skal købe dit domæne kan jeg varmt anbefale unoeuro, der er nemt og smertefrit at bruge.

Indlægget er skrevet af Thor W. Larsen
Thor er “sælgeren” hos PT Partner. Han udvikler forretningsstrategier og markedsføringsplaner, og hjælper folk med at skabe mere værdi for dem selv og deres kunder.

Hvordan kan vi hjælpe dig?

Få et gratis og uforpligtende møde!