Arbejder du på din forretning eller i din forretning?

    Skrevet af Thor W. Larsen

Del!

Måske kender du det følgende scenarie fra din egen hverdag som personlig træner.

Der er travlt og din forretning kører udmærket.

Eller i hvert fald nogenlunde.

Der er mange ting du gerne vil optimere og udvikle, for hvem vil ikke gerne arbejde mindre og/eller tjene mere?

Du burde arbejde på din hjemmeside, skrive nogle blogposts, planlægge en ny bootcamp, skyde en video til instagram og få sendt et nyhedsbrev ud.

Men du har ikke lige fået det gjort fordi det drukner travlheden og vigtigere ting.

Som for eksempel at træne dine klienter, der trods alt er dem du tjener penge på.

Din to do-liste giver dig efterhånden dårlig samvittighed.

For du ville have gjort det i denne uge men du skal også selv nå at træne og have tid til at se venner og familie.

Jeg har selv været der og selv om jeg har fundet nogle løsninger havner jeg af og til stadigvæk i fælden.

Men det er også virkeligheden for rigtig mange af de personlige trænere vi møder i PT Partner.

Og hvad gør man så lige ved det? Det får du nogle bud på her.

Skab mentalt overskud
Vil du udvikle din forretning bliver du først nødt til at skabe mentalt overskud til at gøre det.

Kører du lidt for mange timer på lidt for lidt søvn og lidt for meget kaffe har du ikke nødvendigvis den energi det kræver.

Derfor er det essentielt at du får prioriteret dig selv og din søvn, selv om det betyder at der er nogle klienter du må takke nej til.

Risikoen ved ikke at gøre det er at du bliver stresset og ender med at føle dig udbrændt før du overhovedet har tænkt en eneste kreativ tanke.

Tag kontrol over din kalender
Ud over mentalt overskud skal du også aktivt afsætte tid til at arbejde på udviklingen af din forretning.

Gør du ikke det risikerer du at blive en slave af din kalender og ender med ikke at finde den nødvendige tid.

Du kan undgå det ved at tage kontrollen over din kalender, og fx. lave nogle faste blokke, hvor dine klienter kan booke dig.

Ved siden af PT Partner laver jeg både en smule personlig træning og arbejder med forskellige eliteatleter.

Før i tiden aftalte jeg løbende hvornår vi skulle ses, men det endte altid med at mine timer lå spredt.

Selv om det som regel kun var ca. 5 timer om ugen fyldte det meget fordi jeg altid gjorde det når det passede andre bedst.

I dag bruger jeg easyme til booking og har gjort det sådan at jeg kun kan bookes mellem 7-10 mandag til fredag.

Derudover kan timerne kun bookes i forlængelse af hinanden så jeg undgår “mellemtimer”.

Det har gjort det meget mere overskueligt for mig og betyder at det går mindre ud over min arbejdstid på kontoret.

Lav et “skoleskema” med faste aftaler
En anden mulighed, som jeg har set andre bruge med succes er at de laver faste aftaler med alle klienter.

Det kræver selvfølgeligt at dine klienter har et nogenlunde ensartet arbejdsliv uge efter uge, men det har de fleste trods alt.

Så er der ingen tvivl om hvornår I skal ses fra gang til gang og du slipper for at bruge tid og energi på at koordinere hver gang.

Alternativt kan du ved opstart forsøge at få alle de aftalte sessioner booket i kalenderen med det samme.

Det giver en øget fleksibilitet fordi tingene kan skubbes lidt omkring, sørger samtidigt for at du har tid til din egen forretningsudvikling.

Uanset hvor mange timer det er om ugen kræver det dog, at du holde de timer “hellige” og ikke pjækker.

Afstem forventninger med dine klienter
Det sidste råd her er egentligt todelt.

For det første er det tænkt som en forventningsafstemning i forhold til kommunikation og tilgængelighed.

Hvis du hele tiden er tilgængelig på sms, messenger, email, mobil og altid svarer dine klienter med det samme vil de komme ti at forvente det af dig.

Umiddelbart kan det føles som “god service”, men du risikerer at sidde tilbage med en følelse af at du aldrig har helt fri og kan genoplade de mentale batterier.

Den anden del af forventningsafstemningen handler om at være kritisk i forhold til de klienter du tager ind.

Når man skal bruge meget tid sammen er det vigtigt at man kan godt sammen.

Har du en klient, der dræner dig for energi vil du hurtigt komme til at spilde en masse mentale ressourcer og energi på vedkommende.

Da jeg selv startede ud som personlig træner arbejdede jeg med alle, der var villige til at betale mig.

I dag er jeg meget mere kritisk og selektiv og vil hellere takke nej til en klient når vi har haft vores første samtale og jeg ikke føler kemien er der.

Det er nemlig vigtigt for mig at jeg har lyst til at tilbringe tid sammen med personen og omvendt og jeg gider ikke hvis vedkommende har dårlig karma eller er virker til at være en energivampyr.

Den slags er livet for kort til og det stjæler energi fra andre ting jeg hellere vil – som for eksempel at skrive flere blogposts som denne.

Indlægget er skrevet af Thor W. Larsen

Thor er “sælgeren” hos PT Partner. Han udvikler forretningsstrategier og markedsføringsplaner, og hjælper folk med at skabe mere værdi for dem selv og deres kunder.

Hvordan kan vi hjælpe dig?

Få et gratis og uforpligtende møde!